6 gratis SEO tools voor een beter vindbare webshop

Tegenwoordig zijn er zo veel verschillende SEO tools op de markt dat het soms lastig kan zijn om door al die bomen het bos nog te zien. De meeste van deze tools zijn betaald, maar gelukkig zijn er ook een hoop die goed én gratis zijn. In deze blog lees je meer over de beste gratis SEO tools om de vindbaarheid van je webshop te verbeteren.
Google Search Console
Google heeft verschillende SEO tools die handig kunnen zijn bij het optimaliseren van pagina’s, te beginnen met Google Search Console. In deze tool kan je zien hoe goed je site presteert op Google. Daarnaast krijg je ook meldingen van eventuele waarschuwingen of fouten. Bovendien kan je met deze tool ook zien op welke zoekwoorden je scoort en hoeveel clicks dat jou oplevert.
Google Analytics
Via Google Analytics kan je allerlei verschillende statistieken over je website verzamelen, bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er via zoekmachines op je website belanden en op welke pagina’s ze het vaakst belanden. Hierdoor weet je welke pagina’s het goed doen en wat dus werkt, maar achterhaal je ook welke pagina’s misschien nog bijgeschaafd moeten worden.
Google Mijn Bedrijf
Als je je bedrijf aanmeldt bij Google Mijn Bedrijf, wordt je bedrijf uitgebreid vermeld naast de reguliere zoekresultaten én op Google Maps. Zo kan je behoorlijk opvallen op Google. Daarnaast kan je je klanten op deze manier aanvullende informatie geven over je bedrijf, bijvoorbeeld openingstijden, contactmogelijkheden, reviews en foto’s.
Check My Links
Naast Google tools zijn er ook een heleboel browser extensies die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website. Check My Links is bijvoorbeeld een hele handige tool voor tijdens het linkbuilden. Deze SEO tool scant namelijk de links op een bepaalde pagina en voorziet ze van een kleurtje, waarbij ongeldige links rood kleuren. Dit geeft jou een perfect excuus om de webmaster een mailtje te sturen dat niet alle links helemaal in orde zijn. Daarnaast kan je in dezelfde mail ook nog even vragen of er op de website nog plek is voor een vermelding van jouw website.
Redirect Path
In de meeste gevallen zijn overbodige omleidingen op je website niet ideaal voor SEO. Daarom kan je de tool Redirect Path gebruiken die eventuele extra redirects in kaart brengt. Vervolgens kan je de overbodige redirects weghalen, zodat het aantal omleidingen zo veel mogelijk beperkt blijft.
MozBar
Ten slotte kan je met Mozbar de zogenaamde Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) van een bepaalde pagina achterhalen. Deze zijn belangrijk voor de verwachte positie van de website in de rankings van Google. Deze informatie is niet alleen belangrijk voor tijdens het linkbuilden, maar kan ook gebruikt worden om bij te houden hoe je concurrentie het doet.
