Een nieuwe EV rijden is nu bijna overal in Europa goedkoper

Uit de 2021 Car Cost Index van LeasePlan blijkt dat de kosten voor het rijden van een elektrische auto nu in bijna heel Europa lager zijn dan die voor traditionele voertuigen met een verbrandingsmotor. Het betreft dan de Total Cost of Ownership (TCO) over een periode van vier jaar waarin gemiddeld 30.000 kilometer per jaar afgelegd wordt. De TCO is samengesteld uit de aanschafkosten, afschrijving, verzekeringen, belastingen, onderhoud en brandstof.
Autokosten in 22 landen vergeleken
Voor de Car Cost Index werd de TCO van EV’s, Plug-in Hybrid’s, diesel en benzineauto’s in 22 Europese landen berekend. Daarbij werd ook onderscheid gemaakt tussen verschillende voertuig categorieën, zoals de standaard en premium mid-size modellen, SUV’s en sub-compact. Het zal niemand echt verbazen, zeker met de huidige fossiele brandstofprijzen, dat EV’s hun voordeel vooral halen uit de lagere brandstofkosten (vooral als je thuis kunt opladen) en lagere belastingen die voor elektrische voertuigen gelden.
Het beste nieuws voor de EV’s komt uit de standaard en premium mid-size segmenten (D1 en D2), de middenklassers dus. Denk dan aan de Volvo XC 40, Audi A4, Skoda Octavia, Peugeot 508, Volkswagen Passat en dergelijke. In die segmenten zijn EV’s nu in 20 van de 22 onderzochte Europese landen even duur of goedkoper dan de modellen met een brandstofmotor. Landen die achterblijven liggen met name in het oostelijke deel van ons continent; Polen, Hongarije en Tsjechië

