SEO uitbesteden: de voor- en nadelen op een rijtje

Veel Belgische en Nederlandse bedrijven en webmasters hebben gemengde gevoelens over SEO uitbesteden aan een derde partij. Organisaties met een beperkte aanwezigheid op het internet hebben moeite met het op waarde schatten van het belang van een goede SEO partner terwijl bedrijven met een duidelijke online presence en budget voor online marketing het lastig vinden om een betrouwbare SEO expert in huis te halen. De SEO wereld is inmiddels zeer verzadigd en iedere specialist beweert over exclusieve SEO tactieken te beschikken.
Veel Belgische en Nederlandse bedrijven en webmasters hebben gemengde gevoelens over SEO uitbesteden aan een derde partij. Organisaties met een beperkte aanwezigheid op het internet hebben moeite met het op waarde schatten van het belang van een goede SEO partner terwijl bedrijven met een duidelijke online presence en budget voor online marketing het lastig vinden om een betrouwbare SEO expert in huis te halen. De SEO wereld is inmiddels zeer verzadigd en iedere specialist beweert over exclusieve SEO tactieken te beschikken.
Ik kan dan ook niet voor u bepalen of het uitbesteden van SEO de juiste keuze is. Ik kan wel voor u de belangrijkste voor- en nadelen van SEO uitbesteden opsommen zodat u een weloverwogen keuze kunt maken voor het inhuren van een SEO specialist.
Voordelen
- SEO is een apart vakgebied en om intrinsieke kennis te vergaren over dit onderwerp, zult u maanden al dan niet jaren moeten investeren in het lezen over en het experimenteren met SEO. Bovendien is SEO een vakgebied dat voortdurend in beweging is dus een SEO specialist zal zijn of haar kennis continu moeten bijspijkeren.
- Door dit deel van uw online business uit te besteden houdt u meer tijd over voor de zaken waar u goed in bent; de core business van uw onderneming.
- Wanneer u gebruik maakt van SEO diensten dan besteedt u alles uit aan de SEO specialist. Het is niet meer noodzakelijk om te betalen voor software, apps en andere diensten ten behoeve van SEO. Deze kosten zitten al in het SEO pakket inbegrepen.
- SEO is tegenwoordig meer dan enkel het bespelen van zoekmachines en limiteert zich niet tot het aantrekkelijk maken van een website voor Google. Een SEO expert kan u dus ook tips geven over hoe u uw site gebruikersvriendelijker kunt maken zodat bezoekers langer blijven plakken en de conversie rate omhoog gaat. Daarnaast worden er vaak inhouse opleidingen voorzien zodat het personeel op termijn zelf zoekwoorden onderzoek en de bijhorende optimalisaties kan doen.
Nadelen
- Aan het uitbesteden van SEO aan een derde partij zit natuurlijk een prijskaartje. Het is hoe dan ook duurder dan het inzetten van eigen personeel. De verwachting is echter dat een SEO specialist een hoger rendement zal behalen en bovendien minder tijd kwijt is aan het optimaliseren van de site.
- Prestaties op het gebied van SEO zijn wisselvallig en het is niet altijd even duidelijk of een positie stijging het resultaat is van de SEO specialist, een aantal onverwachte vermeldingen of het afstraffen van uw concurrentie door Google.
- Voor veel aanbieders is SEO een extra dienst en niet de core-business. Een webdeveloper zal zeker over een basis kennis beschikken en uw site kunnen optimaliseren voor zoekmachines maar de vraag is of deze ook over de know-how en tijd beschikt om een langdurige SEO campagne uit te voeren.
Als u voornamelijk offline zaken doet, dan kan het zijn dat u zich laat meeslepen in de claim van SEO specialisten dat ieder bedrijf een deel van het budget aan SEO moet besteden om haar concurrentie voor te zijn. Het is mogelijk dat de kosten die gepaard gaan met een SEO campagne niet opwegen tegen de resultaten voor uw bedrijf.
